بوش که یکی از ۱۰ شرکت بزرگ آلمانی محسوب میشود، بیش از همه شهرتی جهانی در تأمین قطعات اتومبیل دارد. آنها پیشگام بازار شمع خودرو، سیستمهای انژکتوری و ترمز در جهان هستند. امروزه، برند آلمانی در بیش از ۵۰ کشور جهان مراکز عملیاتی دارد. از سال ۱۹۹۶، سهام شرکت بوش بین مؤسسهای غیرانتفاعی و خانوادهی بوش تقسیم شد. ۹۲ درصد در اختیار بنیاد رابرت بوش است که شرکت را با اصول غیرانتفاعی اداره کرده و سود حاصله را در فعالیتهای خیرخواهانه هزینه میکند.
رابرت بوش، جوانی آلمانی بود که از همان سالهای ابتدایی فعالیت، با رویایی تأسیس کسبوکار اختصاصی خودش زندگی میکرد. او در سال ۱۸۸۶ کارگاهی را با هدف اجرای پروژههای دقیق مکانیکی و الکترونیکی در اشتوتگارت تأسیس کرد. تأسیس این کارگاه، شروعی بر دورانی شد که در سالهای بعد استقلال، ورود به بازارهای خارج از آلمان، فعالیت در صنعت خودرو و حضور در بزرگترین کارخانههای جهان را به همراه داشت.
سالهای ابتدایی فعالیت کارگاه رابرت، مانند هر کسبوکار دیگر با فراز و فرودهای متعددی همراه بود. او در میانهی دههی ۱۸۹۰ رشد بیشتر را در شرکت خود احساس کرد که منجر به روند صعودی سریع در آستانهی قرن بیستم شد.
اولین کارگاه بوش
با ورود به قرن بیستم، تلاشهای برای بهبود محصولات شرکت افزایش یافت. رابرت برای پست مدیریت مهندسی شرکتش گاتلاب هانولد را استخدام کرده بود که در سال ۱۹۰۲، طرحی جدید برای شمع خودرو ارائه کرد. طرح هانولد ولتاژ بیشتری را مورد استفاده قرار میداد که موجب ثبات بیشتر عملکردی محصولات بوش میشد. تولید اولین نمونههای آن شمع، بوش را به تأمینکنندهی جهانی قطعات مربوطه در خودرو تبدیل کرد.
هانولد ابتدا بهعنوان شاگرد در کارگاه بوش مشغول شد. او در سالهای بعد علاوهبر توسعهی طرح شمع خودرو، نوآوریهایی در سیستم روشنایی، استارتر و بوق خودرو هم داشت که آنها را به خط تولید بوش اضافه کرد. هانولد در سال ۱۹۲۳ از دنیا رفت.
شمع ولتاژ بالای بوش
مسابقهی اتومبیلرانی گوردون بنت
کارخانهی بوش در پاریس
اولین نمونههای چراغ خودروی بوش
تبلیغات بوش در ابتدای قرن بیستم
اولین کارمندان بوش
در دروان جنگ جهانی، دفاتر فروش و نشانهای انحصاری شرکت بهنوعی به دست دیگران افتاد. البته، شعبهی آمریکایی که توسط سرمایهداری از همان کشور خریداری شده بود، با همان نام Bosch به کار خود ادامه میداد. گاتلوب هانولد در آن زمان برای جلوگیری از هرگونه اشتباه و سردرگمی در شناسایی محصولات بوش، لوگویی دایرهای برای شرکت طراحی کرد که تا امروز هم نشانههایی از آن در لوگوی بوش باقی مانده است.
پس از جنگ، بوش بهصورت شرکت عمومی مسئولیت محدود و با نام Robert Bosch AG کار خود را ادامه داد و در همان ابتدا، با چالشهای متعددی روبهرو شد. بازگشت به بازارهای جهانی بهخاطر ظهور رقبای جدید، دشواری زیادی داشت و پتنتها نیز از مالکیت برند آلمانی خارج شده بودند. بههرحال، تسلیم شدن هیچگاه در دستور کار آلمانیها قرار نداشت. آنها بهسرعت قراردادهای قدیمی را بازنویسی کرده و دفاتر جدید تأسیس کردند. در همان دوران تمرکز روی مهارت اصلی بوش یعنی عطش شدید برای نوآوری، ادامه داشت.
فعالیتهایی که بهخاطر جنگ جهانی اول متوقف شده بودند، دوباره از سر گرفته شدند. نیروی محرکهای که این بار مهندسان بوش را به تحقیق و نوآوری بیشتر هدایت میکرد، ترافیک بیشتر در جادههای سرتاسر جهان بود که نیاز به امنیت، یکی از اولین درخواستهای آن محسوب میشد. تا سال ۱۹۲۶، تحقیق و توسعه برای ارائهی محصولاتی در جهت نیازهای جدید ادامه داشت و مواردی همچون چراغ موتورسیکلت و دوچرخه، بوق، شیشه پاککن و شمع متصل به باتری به مجموعهی محصولات شرکت اضافه شدند.
بوش در سالهایی که برای بازگشت به بازار قطعات خودرو تلاش میکرد، روندی جالب توجه از خدمات مشتریان را نیز شروع کرد. شبکهای از کارگاههای تعمیر و نصب مستقل که طبق استانداردی مشخص به مشتریان خدمترسانی کنند، نیاز آن سالهای صنعت خودرو بود. چنین رویکردی قبلا در آمریکا انجام شده بود و بوش هم در سال ۱۹۲۱ با تأسیس Bosch Car Service، تعمیرگاههایی را در خارج از آلمان برای خدمترسانی بهتر تأسیس کرد. تا سال ۱۹۳۰، تعداد تعمیرگاههای بوش به ۲۷۵۰ عدد رسید. همین کارگاهها، یکی از مهمترین عناصر شهرت جهانی بوش در سالهای بعد بودند.
پس از چند دهه فعالیت، بوش به کیفیت و تولید سریع و ارزان مشهور شده بود. یکی از دلایل رسیدن به چنان شهرتی، خط تولید پیشرفتهی شرکت آلمانی بود که از سال ۱۹۲۵، بهمرور در کارخانههای متعدد پیادهسازی شد. خط تولید پیشرفته، زمان تولید شمع خودرو را از ۵۰ روز به ۵ روز رساند.
بوش درکنار بهینهسازی محصولات خود، همیشه بهدنبال نوآوریهای بیشتر در صنعت خودرو نیز بود. شرکت در سال ۱۹۲۷ پدیدهای جدید را به جهانیان معرفی کرد که تا به امروز هنوز کاربرد دارد. پمپ انژکتوری دیزلی، واکنش بوش به نیاز روزافزون بهینهسازی موتورهای دیزلی بود که در آن سال معرفی شد. سیستم جدید بوش ابتدا برای کامیونها طراحی شد و از سال ۱۹۳۶ بهصورت اختصاصی برای خودروهای سواری به بازار راه یافت.
با وجود نوآوریهای متعدد، صنعت خودروسازی آلمان در میانهی دوم دههی ۱۹۲۰ با بحران مواجه شد. کاهش تقاضا، بوش را به فکر وا داشت تا محصولات جدیدی را به سبد قابل عرضهی خود اضافه کند.
رادیوی خودرویی بوش
داستان توسعهی ابزارهای برقی بوش با اختراعی توسط هرمان اشتاینهارت، مهندس این شرکت شروع شد. او در کارگاه خود ابزاری به نام Forfex ساخت که موتوری در داخل دستهی آن تعبیه شده بود. هرمان همین دستگاه را برای کار بیشتر در اختیار تیم تحقیق و توسعه قرار داد. بهرهگیری از اصول دستگاه مذکور باعث شد تا اولین نمونههای دریل برقی توسط مهندسان بوش طراحی و ساخته شود که برای اولینبار نیز در پروژههای ساختوسازی خود شرکت در اطراف کارخانه به کار گرفته شد.
سایهی جنگ جهانی هنوز بر سر برند آلمانی سنگینی میکرد. با گذشت ۱۰ سال از جنگ، هنوز فروش بینالمللی آنها با چالش روبهرو بود و تنها ۳۴ درصد از فروش را تشکیل میداد. هزینههای بالای حملونقل و موانع گمرکی، برند آلمانی را مجاب کرد تا بهدنبال راهکارهای جایگزین باشد. جستوجو برای همکاری در تولید در کشورهای فرانسه، انگلستان و ایتالیا شروع شد. در استرالیا و ژاپن، از سالهای قبل تولید محصولات تحت لیسانس بوش ادامه داشت. بههرحال راهکارهای جایگزین نتیجه داد و در سال ۱۹۳۲، فروش خارجی به ۵۵ درصد رسید.
پمپ دیزلی بوش در موتور هواپیما
با شروع دومین جنگ جهانی، بار دیگر تمرکز فعالیتهای بوش به سمت محصولات نظامی معطوف شد. ارتش آلمان در آن سالها به ماشینآلات و خودروی بسیاری نیاز داشت و بههمین دلیل فعالیتهای بخش خودرو با قدرت ادامه یافت.
صنعت آلمان بهطور کلی در جریان جنگ جهانی دوم تغییرات متعددی را تجربه کرد. بسیاری از افراد مشغول در آن به جنگ فراخوانده شدند و بهجای آنها از اسرای جنگی در صنایع استفاده شد که باید در شرایطی غیرانسانی زندگی و کار میکردند.
خرابهی کارخانهی بوش در جنگ جهانی دوم
همکاری (اجباری) بوش با نیروهای نظامی نازی، آنها را به هدفی استراتژیک در دوران جنگ تبدیل کرد بود. پس از جنگ جهانی دوم، آنها بار دیگر با تعطیلی مراکز بینالمللی خود مواجه بود. بهعلاوه این بار زیرساختهای تولیدی هم نابود شده بودند و شرکت باید بهنوعی کار خود را از نزدیک به صفر شروع میکرد. بههمین دلیل دهههای بعدی برای برند آلمانی با فعالیتهای بازسازی و همچنین ورود به صنایع جدید همراه شد.
روزها و ماههای ابتدایی بازسازی با تلاش برای جذب نیروی انسانی و پرداخت هزینههای آنها همراه بود. بوش برای استخدام مجدد کارگران خود باید ابتدا کاری برای انجام دادن و سپس مواد اولیهای برای تزریق به خطوط نیمه مخروبهی خود پیدا میکرد. اولین محصول، دیگ آشپزی بود که با استفاده از کلاههای جنگی استیل و باقیماندهی فلزات از ساختمان کارخانهها تولید میشد. کارگران محصولات تولید شده را با موارد مورد نیاز خود مبادله کرده و برخی نیز خودشان از محصولات استفاده میکردند. پس از مدتی بار دیگر تولید محصولات پیچیده در کارخانه شروع شد که شمع خودرو برای خودروهای نظامی متفقین، اولین محصول آن دسته بود.
تحقیق و توسعه بار دیگر بهعنوان موتور محرکهی بوش شروع به کار کرد. آنها در شمعهای تولیدی جدید برخی از فناوریهای قدیمی را جایگزین کردند که موجب افزایش بهرهوری محصولات شد. بهعلاوه برای تحقیقات مهندسی مواد خود کارخانه نیز نمونههایی از میکروسکوپهای الکترونی ساخته شد.
اولین محصولات الکترونیکی در بوش
شروع مجدد فعالیتهای بینالمللی نیاز به زمان بیشتری داشت. پس از جنگ تقریبا هیچ دفتر خارجی برای آلمانیها باقی نمانده بود. آنها با تمرکز روی بازارهای درحال رشد همچون برزیل و هند توانستند شروعی مناسب برای فروش بینالمللی داشته باشند. بههرحال بازگشت مناسب به بازارها تا سال ۱۹۶۰ به طول انجامید و در آن زمان فروش بینالمللی بوش، ۲۰ درصد از فروش کل را به خود اختصاص میداد.
محصولات مخصوص مصرفکننده حوزهای دیگر از فعالیتهای بوش را تشکیل دادند که برای توسعهی مجدد فعالیتها حیاتی بودند. چنان محصولاتی نماد شکوفایی مجدد آلمان و اروپا شدند و نیازهای مردم را در سالهای تولد دوباره پس از جنگ جهانی برطرف میکردند. از میان این دسته از محصولات میتوان به لوازم خانگی مخصوص آشپزخانه و ابزارهای برقی اشاره کرد. محصولات بنیادی دیگر همچون رادیوهای مخصوص خودرو نیز در آن سالها فروش میلیونی را تجربه کردند.
تبلیغ ابزارهای برقی بوش در چین
ابزارهای برقی و ساخت تجهیزات مورد نیاز در خانهها، روندهای پرطرفدار سالهای پس از جنگ بودند. بوش تلاش کرد تا با ارائهی ابزارهای مورد نیاز مردم در این حوزهها، پایگاه خود در بازار مورد نظر را محکمتر از پیش کند. برند آلمانی با معرفی محصولی بهنام Bosch Combi بهصورت جدیتر وارد بازار ابزارهای برقی شد. محصول جدید آلمانیها انواع کاربردها از دریل و پیچگوشتی برقی تا سنباده زدن و حتی بریدن را برای مشتری انجام میداد.
دههی ۱۹۵۰ با ورود جدیتر بوش به صنعت الکترونیک هم همراه بود. آنها ابتدا با تولید قطعات الکترونیکی محدود همچون Varode به بازار وارد شدند و در دهههای بعد مدارهای مجتمع و ترانزیستور هم بهعنوان محصولات برند آلمانی به بازار آمدند. ورود به صنعت الکترونیک ابتدا با شک و تردید همراه بود، اما بههرحال دانههای اولیهی صنعت را در شرکت کاشت که هنوز هم بهعنوان حوزهای مهم از درآمد و فعالیت بوش شناخته میشود.
پیست آزمایش ترمز ضد قفل بوش
فرایندهای تحقیق و توسعه مانند همیشه در صنایع جدید هم به کمک بوش آمدند. تأسیس مراکز جدید تحقیق و توسعه درکنار تمرکز روی فنارویهای جدید همچون مدارهای مجتمع، پایههای نوآوری بوش را محکمتر از همیشه کرد که به موفقیتهای بزرگی در سالهای بعد انجامید.
تغییر مسیر جدی بوش به دنیای الکترونیک در دههی ۱۹۷۰ نتایج خود را نشان داد. بههرحال حوزهی بکر آن سالها موفقیتهایی را برای برند آلمانی بههمراه داشت که موفقیتهای امروزی نیز مدیونش هستند. استفاده از فناوریهای الکترونیک و دیجیتال در خودروها همچون سیستمهای ضد قفل ترمز بهنام ABS، باعث شد تا نام بوش بیشازپیش در صنعت خودروسازی شناخته شود.
اولین نمونهی سیستم ناوبری خودروی بوش
بوش ۳ دههی اخیر فعالیت خود از ۱۹۹۰ تا امروز را بهعنوان دورانی طلایی برای جهانیسازی و رشد اقتصادی معرفی میکند. با از بین رفتن پردهی آهنین و پیدایش فرصتهای جدید همکاری شرق و غرب اروپا، زمینهی پیشرفت هرچه بیشتر برای بوش هم فراهم شد. تا سال ۱۹۹۴، شرکتهای زیرمجموعهی بوش در ۱۳ کشور از بلوک شرقی اروپا تأسیس شد. برنامههای برند آلمانی برای تأسیس مراکز تولیدی جدید هم در جمهوری چک، لهستان، مجارستان و روسیه پیگیری میشدند. گسترش فعالیتها، فروش بینالمللی بوش را از ۵۱ درصد در سال ۱۹۹۰ به ۷۲ درصد در سال ۲۰۰۰ رساند.
با شروع دههی ۱۹۹۰، بازار چین نیز برای ورود کشورهای خارجی مناسبتر شد. بوش که تا آن زمان تنها در هند و ژاپن فعالیتهای جدی داشت و در چین نیز تنها دفاتر فروش محدود را تأسیس کرده بود. از سال ۱۹۹۴، ورود جدی به بازار چین هم شروع شد و مراکز تولیدی بوش در این بازار پر ظرفیت شروع به کار کردند. برند آلمانی توانست بهسرعت خود را بهعنوان تولیدکنندهای در داخل چین اثبات کند.
آزمایشگاه تجهیزات الکترونیک و حسگر بوش
با فروش بخش مخابرات بوش، شرکت Mannesmann Rexroth در سال ۲۰۰۱ خریداری شد که دورانی جدید را برای برند آلمانی به همراه داشت. فناوریهای صنعتی با ورود زیرمجموعهی جدید با قدرت بیشتری توسعه پیدا کردند و ساختار شرکت، به تعادل مناسبی رسید. خرید مهم دیگر در سال ۲۰۰۳ رخ داد و Buderus AG برای توسعهی فعالیتها در حوزهی فناوریهای گرمایی به بوش پیوست. در سالهای بعد، فناوریهای نو همچون انرژی خورشیدی نیز به حوزهی فعالیتهای برند آلمانی افزوده شدند.
بوش توسعهی ابزارهای فنی را در سالهای اخیر هم بهخوبی ادامه داده است. آنها پس از معرفی پیچگوشیتی برقی IXO و مشاهدهی فروش بالای آن، حوزهی جدید از فعالیتها را در سال ۲۰۰۳ شروع کردند که با تمرکز روی ابزارهای برقی کوچک با باتریهای لیتم یونی فعالیت میکرد.
آزمایش میدانی خودروهای خودران
مرکز تحقیقات بوش در رنینگن آلمان
اینترنت اشیاء و خدمات وابسته به آن، فرصتهای بیشماری را برای بوش ایجاد میکند. قطعا آلمانیها میدانند که برای رشد بیشتر در حوزهی جدید، علاوهبر روندهای سنتی نیاز به مهارت گسترده در نرمافزار، مدلهای کسبوکاری مبتنی بر اینترنت و حفاظت داده دارند. آنها قصد دارند تا حوزههای مذکور را در آیندهی بلندمدت با هم ترکیب کنند تا انواع دستاوردها اعم از خودروهای خودران، خانههای هوشمتد و ارتباط هوشمند بین ماشینآلات کارخانهای را به جهانیان عرضه کنند.
بوش امروز بهعنوان یکی از شناختهشدهترین برندهای حوزهی مهندسی در جهان خود را اثبات کرده است. آنها علاوهبر فعالیتهای تولیدی و تحقیقاتی گسترده، طبق نظر و سیاستهای بنیادی موسس خود، فعالیتهای خیرخواهانه را نیز بهعنوان زمینهای اصلی از فعالیتها در نظر دارند. درحال حاضر، ولکمار دنر بهعنوان مدیرعامل بوش مشغول به کار است. آنها بیش از ۴۰۰ هزار کارمند در سرتاسر جهان دارند و درآمد شرکت در آخرین آمار، ۷۸ میلیارد یورو بیان شد.
نام شما :*
ایمیل :
نظر شما : *